16. 05. 25

Morzine

Morzine, 16 juni t/m 20 juni 2010

Woensdag 16 juni
Rond 4.00 uur vetrokken richting John om samen naar Alkmaar te rijden. Ging allemaal vlotjes en rond 4.45 uur arriveerden we bij de Labotheek. De meesten waren er al en de fietsen gingen deze keer als een routineklus in de bus. Toen iedereen klaar was voor vertrek was het alleen nog wachten op onze gids Fons. Hij bleek zich een halfuurtje vergist te hebben, maar we konden toch al om 5.20 uur vertrekken. De Nederlands-Belgische grens werd om 8.23 bereikt zonder oponthoud. Om 11.10 reden we België weer uit voor een kleine rit van twintig minuten in Luxemburg. Ook in België, Luxemburg en Frankrijk reed het lekker door, geen noemenswaardige files. Omdat we in Frankrijk eerst nog onze volgauto moesten oppikken bij het verhuurbedrijf, wat ongeveer een uur extra kostte, arriveerden we om 20.00 uur bij het hotel. Nadat de chauffeur het bakbeest met grote moeite op de ultra-grote parkeerplaats had weten te krijgen, konden we gelijk aan tafel.

Donderdag 17 juni
Vandaag stond een ritje gepland om een beetje te wennen aan het klimmen. Het weer was aardig, het was in ieder geval droog. Via mooie weggetjes waarvan bijna geen meter echt vlak gingen we op weg naar onze eerste Alpencol, de Col de la Ramaz (14 kilometer lang, gemiddeld 6,9%, maximaal 10,2%, 960 hoogtemeters naar 1610 meter), de voorlaatste col in de 8e etappe van de Tour de France van 2010. Volgens Fons was dit een niet zo heel lastige klim, maar hij had ‘m nog nooit zelf van de kant waarvan wij kwamen beklommen. Achteraf bleek het misschien wel de lastigste klim van alle dagen te zijn, al kan dat ook zo lijken omdat het de eerste klim was en je er weer even in moet komen. Bewust was ik achteraan de groep gestart omdat ik merkte dat ik één van de betere klimmers was. En omdat we boven uiteraard weer op elkaar wachten, leek het me beter een beetje achterin te starten. Daarbij is het ook een lekker gevoel om medefietsers voorbij te rijden, dat natuurlijk ook. De klim ging lekker tot het tunneltje. Dat stuk was behoorlijk lastig, het enige deel van de klim boven de 10% en toen hadden we er al 9 kilometer op zitten. Linkerkuitje begon wat lastig te doen, maar na de tunnel vlakte de klim wat af en kwam ik weer lekker in het ritme. Uiteindelijk als 4e van de groep boven gekomen. Was daar wel erg fris, dus gelijk doorgereden naar restaurantje, waar het ook nog begon te regenen.
Nadat iedereen boven was en wat gedronken had, zijn we begonnen aan de afdeling langs de andere kant. Dat viel niet mee, want de weg was nat en het regende licht. Rustig aan dus en beneden weer op elkaar wachten. Daarna redelijk vlakke weg terug naar het hotel, waar we rond 17.00 uur arriveerden.

- Gereden afstand 81,14 kilometer
- Gemiddeld klimpercentage 4%, maximum 13%
- Circa 12 graden, bewolkt en laatste uur regen

Vrijdag 18 juni
Na weer een lekker ontbijtje stapten we net als gisteren om 9.00 uur op de fiets. Het weer was beter deze keer, het zonnetje scheen. Vandaag was door John aangekondigd als bijltjesdag en dat werd het uiteindelijk ook, slechts 14 renners wisten de Col de Joux Verte te bedwingen, waaronder uiteraard wij tweeën… Het peloton was zenuwachtig, want het tempo richting Samoëns, aan de voet van de Col de Joux Plane (11,6 kilometer lang, 8,5% gemiddeld, maximaal 10,8%, 989 hoogtemeters naar 1691 meter) lag laag. Vond ik niet erg, want mijn kuit was aardig stijf en zo kon ik het er lekker uit rijden. In Samoëns eerst nog een koppie gedaan en lekker buiten gezeten onder een stralend zonnetje. Nadat iedereen de koffie achter de kiezen had, ging het gebeuren, de Col de Joux Plane. De klim begon in een dorpje en ik koos voor dezelfde tactiek, achteraan beginnen. Hoewel er even een steil stukje in het begin zat, ging de klim gelijk lekker. Op een relatief vlak stuk nog even een sanitaire stop en toen weer op de fiets, ritme was er gelijk weer. Na een haakse bocht naar links was er een lastig stuk, maar ook dat liep verder lekker. Na bijna 12 kilometer kwam ik nu als vijfde boven en met nog voldoende energie om ook de volgende klim te gaan doen. Maar helaas, het begon weer te spatteren, maar gelukkig staat op elke Alpentop wel een restaurantje. De tent zat daar gelijk vol, voor de paar bejaarden die er rustig een bakkie zaten te doen was het over met de rust.
De regen was niet zwaar, maar het was allemaal wel weer nat en vies en we moesten weer afdalen. Remmen geblazen dus, maar het ging allemaal goed. Tot er ineens koeien op de weg stonden. Niet dat ze echt plotseling voor je neus stonden, want ze hadden allemaal een bel om hun nek die meer herrie maakte dan een vuvuzela. Het was even oppassen, want van voorrangsregels hebben die beestjes nog nooit gehoord, maar leuk was het wel. Precies bij de koeien was het wegdek ook weer droog, zodat we redelijk snel de afdaling naar Morzine konden voltooien.

Beneden volgde een grote discussie of we wel of niet de Col de Joux Verte op zouden gaan. Meer dan de helft koos er voor dat niet te doen, wij en 12 anderen wel, we hebben het geweten! In het hotel eerst even droog shirtje met lange mouw aan gedaan en toen weer op de fiets. In Morzine was het eerst nog redelijk droog, maar al snel moest de regenjas weer aan en begon het behoorlijk te regenen. Hoewel niemand er echt aan twijfelde of we goed reden, wist eigenlijk niemand waar de klim precies begon. Achteraf bleek die al gelijk in Morzine begonnen te zijn. De klim van de Col de Joux Verte (12,5 kilometer lang, 6,4% gemiddeld, maximaal 11,1%, 800 hoogtemeters naar 1760 meter) liep goed, grootste probleem was de regen. De bril moest af, want daarmee had ik geen zicht meer. Maar er liep wel steeds zweet in mijn ogen, waardoor ik maar bleef wrijven. Op een gegeven moment was ook het zicht nog maar een meter of 50 door de regen, bewolking en mist. Maar redelijk onverwacht dook er ineens weer een restaurantje op waar enkele bekende fietsen stonden geparkeerd. In het restaurantje even een cola gedaan, tot we er achter kwamen dat dit nog niet echt de top was. Dus weer naar buiten en alsnog naar de top, was die Johnny Bakker me net als in LM weer te vlug af! Boven nog even snel een foto gemaakt en toen weer naar beneden. De afdaling was door de natte weg weer lastig, maar halverwege hadden we nog een leuk intermezzo. We kwamen namelijk door het geitendorp, waar de geiten gewoon allemaal los lopen. We mistten ook nog de afslag, waardoor we echt in het geitendorp zaten. Eenmaal beneden snel doorgereden naar het hotel, deze keer 17.10 uur binnen. De fiets zag er uit als een beest, maar we hadden wel weer twee Alpencols op onze naam.

- Gereden afstand 85,73 kilometer
- Totale fietsduur 5 uur, 3 minuten en 37 seconden
- Gemiddelde snelheid 16,9 km/uur
- Topsnelheid 54,7 km/uur
- Gemiddelde hartslag 124
- 1898 hoogtemeters en maximale hoogte van 1755 meter
- Gemiddeld klimpercentage 5%, maximum circa 13%
- Gemiddeld circa 12 graden, eerst zon, toen bewolkt en vanaf afdaling Col de Joux Plane regen

Zaterdag 19 juni
Vandaag een rustige afsluiter van het fietsuitje, maar wel weer mooie rit. Omdat we op tijd in Evian bij de boot moesten zijn, gingen we al om 8.15 uur op de fiets en werd de groep in tweeën gesplitst. De snelle groep ging via een mooie bergpas, de andere groep koos een wat vlakker parcours. Ruim op tijd arriveerde iedereen in Evian, onder andere via een hele lange en overzichtelijke afdaling. In Evian scheen het zonnetje en ook na de bootovertocht van 25 minuutjes was in het Lausanne nog mooi weer. We moesten even wachten op de bus en ondertussen aan een aantal Chinezen uitleggen waarom we er zo belachelijk bijliepen, namelijk in fietskleding maar zonder een fiets in de buurt. Nadat de bus er was, werden de fietsen weer uitgeladen en gingen we op weg naar de pizzeria waar we Nederland-Japan zouden gaan kijken. 10 minuutjes te laat arriveerden we in de pizzeria, wat een flinke zaak bleek te zijn. Wij werden naar de kelder geleid, waar op een groot scherm de wedstrijd al bezig was. Na eerst een salade naar binnen gewerkt te hebben, kwam er spaghetti op tafel, echt wielrennersvoer dus. Sneijder zorgde er ondertussen voor dat Nederland zich definitief plaatste voor de volgende ronde. Na de wedstrijd ging we nog weer een uurtje fietsen, maar helaas, het begon weer wat te regenen. De laatste tien minuten regende het wat harder en nadat we de brug over de Rhone over waren hebben we gelijk een schuilplek gezocht. Het was echter ook precies de plek waar was afgesproken om de fietsen weer (en definitief) in de bus te laden. Na een busritje van anderhalf uur kwam we rond 18.15 uur aan bij het hotel. Na het eten was het al weer half tien, maar omdat er niet meer gefietste hoefde te worden, was het erg lang gezellig in de bar. Dat gold wat minder voor groep Duitse fietsers en een paar bejaarde hotelgasten, die waren allemaal snel weg.

- Gereden afstand 86,22 kilometer
- Gemiddeld klimpercentage 2%, maximum 6%
- Gemiddeld circa 14 graden, bewolkt en laatste uur wat regen

Zondag 20 juni
De planning was om 9.00 uur te vertrekken, maar iedereen was aardig op tijd. Daarom leken we eerder te kunnen vertrekken, maar drie personen hadden besloten een ochtendwandeling te gaan maken. Uiteindelijk vertrokken we 4 minuten voor 9, toch nog iets eerder. Omdat de huurbus zaterdag al was teruggebracht, konden we nu gelijk richting huis. Om 16.26 werd de Frans-Luxemburgse grens gepasseerd en om 16.45 uur de grens tussen Luxemburg en België. Na een chauffeurswissels waren we even voor half negen weer terug in Nederland, een ongeluk op de ringweg van Brussel kostte ons ongeveer een halfuur, voor de rest geen oponthoud. Om even over tienen waren we weer terug in Alkmaar, moe maar voldaan.

Verslagen

2017-05-20 Estafetteloop Den Helder - Maastricht

Verslag Estafetteloop Den Helder – Maastricht 2017

Zaterdag 20 mei was het dan eindelijk zover, na 2012 en 2015 was het nu de beurt aan 2017.
In [ ... ]

Lees meer...
2017-02-03 Fietsen op Tenerife !

Tenerife, 3 t/m 10 februari 2017

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze altijd. In dit geval was een goede voorbereiding vooral ook veel werk. [ ... ]

2016-06-08 Zwarte Woud

Zwarte Woud, 8 t/m 12 juni 2016

Woensdag 8 juni

Zoals gebruikelijk vroeg dag aan het begin van een fietsreis van PV De Quint. In mijn geval ging het wekkertje [ ... ]

2015-05-23 Estafetteloop

Verslag Den Helder – Maastricht 2015

Zaterdag 23 mei werd er in de hele vroege ochtend verzamelt bij de Labotheek van het MCA.

Alle hardlopers/ters [ ... ]

2014-06-21 EXTREEM !!!

Alpen, 21 juni t/m 26 juni 2014

Zaterdag 21 juni, reizen
Drie weken na onze verkenningstrip moest het dan echt gaan gebeuren, PV De Quint Extreem. Al [ ... ]

2013-06-26 Vogezen

Vogezen, 26 juni t/m 30 juni 2013

Woensdag 26 juni

Terwijl Marcel zijn Bakbeest de Juliana van Stolberglaan op draaide, draaiden Chiel en ik ons nog [ ... ]

2012-06-27 Zwarte Woud

Zwarte Woud, 27 juni t/m 1 juli 2012

Inleiding
Vorige jaar was PV de Quint naar de Dolomieten in Italië geweest, een enorm succes, al snel wordt [ ... ]

2012-05-12 Estafetteloop

Verslag Estafetteloop Den Helder – Maastricht 2012

Zaterdag 12 mei was het dan eindelijk zover, een kleine half jaar was er aan voorbereiding vooraf [ ... ]

2011-06-14 Dolomieten

Dolomieten, 14 t/m 19 juni 2011

Dinsdag 14 juni
Het laden van de bus nam deze keer iets meer tijd in beslag en de fietsen stonden ook wat minder strak [ ... ]

2010-09-26 Willem Andrea Tocht

Zondag 26 september 2010 was het dan eindelijk zover, de Willem Andrea Tocht kon dan toch nog verreden worden, na 2 maal de datum verzet te hebben was [ ... ]

2010-08-28 Contente Mensch toernooi

Contente Mensch toernooi 2010

Op zaterdag 28-08-2010 heeft een hockeyteam van het MCA meegedaan aan het Contente Mensch toernooi.
Dit interhospitale [ ... ]

2010-06-16 Morzine

Morzine, 16 juni t/m 20 juni 2010

Woensdag 16 juni
Rond 4.00 uur vetrokken richting John om samen naar Alkmaar te rijden. Ging allemaal vlotjes en rond [ ... ]

2010-04-20 Blijf fit dagen in het MCA

PV de Quint was door het de afdeling Arbo van het MCA gevraagd om op de beurs; Blijf fit dagen te gaan staan met een stand. De redenen is dat de Quint vele [ ... ]

2009-08-30 Willem Andrea Tocht

WILLEM ANDREA TOCHT 2009

Afgelopen zondag 30 augustus was het dan weer zover; De Grote Willem Andrea Tocht werd alweer voor de 8e keer verreden.
Een tocht [ ... ]

2009-06-24 Alpe d'Huez

Alpe d’Huez, 24 juni t/m 28 juni 2009

Woensdag 24 juni 2009 was het dan eindelijk zover, een half jaar voorbereiding was er aan vooraf gegaan.
Om [ ... ]

Sponsors

Bestuur

Amanda de Boer

Amanda de Boer: bestuurslid

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: Praktijkopleider

Werkzaam: AOA

Kaartje2Go

kaartje2go

De code " NWZ10Kaartje"  geeft 10% korting op alle bestellingen via www.kaartje2go.nl.

Bij iedere bestelling doneert Kaartje2go 25 cent aan Stichting Familiehuis Alkmaar en Stichting vrienden van het Gemini in Den Helder